Start restauratie Oosterbrug

20161108-hc-pendag-brug-druk-bezochtZaterdag 5 november organiseerde de Monumentenstichting Harlingen een geslaagde open dag. In de hal van aannemersbedrijf De Boer en De Groot aan de Industrieweg kwamen ruim 300 belangstellenden de vorderingen van de restauratie van de Franekereindsbrug bekijken. Projectcoördinator Lilian Fopma, medewerkers van het aannemersbedrijf en bestuursleden van de stichting beantwoordden vele vragen van bezoekers en gaven uitleg over de uitgevoerde conserverings- en restauratiewerkzaamheden. Het was een unieke gelegenheid om daarbij ook onder de brug het gereviseerde aandrijf- en loopwerk van dichtbij te kunnen bekijken. wp_20161104_15_45_27_proOp woensdag 23 november zal de brug worden vervoerd en weer worden teruggeplaatst op de prominente plek over het Franekereind waarna er nog diverse montagewerkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Rond eind november, begin december zal de brug dan weer geschikt zijn voor gebruik door het verkeer.

SONY DSCfoto van Alfons Willekes

Tegelijkertijd met het terugplaatsen van de Franekereindsbrug zal er ook worden gestart met de demontage van de Oosterbrug.1908-oosterbrug_-hh_9151001000001_1081Deze brug uit 1908 is gelegen over de Zuidoostersingel vormt de verbinding tussen het Franekereind en de Franekertrekvaart. Dit betekent dat het autoverkeer tijdelijk een andere route zal moeten kiezen. Voetgangers en fietsers kunnen gebruik maken van een noodbrug welke tussen de Zuidoostersingel en het Fabrieksplein zal komen te liggen. De gerestaureerde Oosterbrug zal begin mei 2017 worden gemonteerd en eind mei in gebruik worden genomen. Als afronding zullen in juni 2017 de leuningen worden teruggeplaatst. De werkzaamheden aan de Oosterbrug zullen eveneens door De Boer en De Groot worden uitgevoerd.Na de Franekereindsbrug en de Oosterbrug zal tenslotte ook de Singelbrug, eveneens uit 1908, worden gerestaureerd. De werkzaamheden aan deze brug zullen starten in mei 2017 en medio november 2017 zal de brug worden teruggeplaatst. De Monumentenstichting Harlingen is medio 2015 opgericht. Eind 2015 heeft de stichting een subsidiebeschikking van de Provincie Fryslân ontvangen voor de restauratie van de drie bruggen. Een voorwaarde aan het toekennen van de subsidie is dat alle werkzaamheden vóór 15 december 2017 gereed moeten zijn. Naast de drie bruggen is de Monumentenstichting Harlingen ook eigenaar van de Grote Sluis en de Kleine Sluis. Van dit laatste sluizencomplex worden momenteel door het aannemersbedrijf Oosterhof Holman de twee binnen vloeddeuren vervangen.
wp_20161028_11_24_49_pro