Montage Oosterbrug

Maandag 3 juli is gestart met de montage van de gerestaureerde Oosterbrug. Afgelopen vrijdag was het val al per ponton vanuit Franeker gearriveerd. Deze ochtend werd om 06:00 uur de hameipoort per trailer aangevoerd vanuit de hal van De Boer en de Groot aan de Industrieweg.

De werkzaamheden trokken ook deze keer weer aandacht. Zo was verslaggever Joline Dalstra van Omrop Fryslan aanwezig om rechtstreeks in de radio-uitzending verslag te doen en interviews te doen met projectleider Lilian Fopma namens De Boer en de Groot en de bestuursleden Maria Le Roy en Tjeerd Zandhuis van de Monumentenstichting Harlingen. Ook waren er diverse fotografen aanwezig en waren de werkzaamheden wereldwijd te volgen via de webcams van Piet Paulusma en Hans van Es van Webcam Harlingen. Natuurlijk namen ook diverse Harlingers een kijkje die nieuwsgierig waren naar de terugkomst van de tweede van “de drie bruggen.”

Rond 08:30 uur werd er door de mobiele kraan van KTF Harlingen begonnen met hijswerkzaamheden. Dankzij de goede voorbereiding en de gunstige weersomstandigheden kon het val vlot gemonteerd worden. Aansluitend werd de hameipoort ingehesen.

Morgen zal de balans worden teruggeplaatst waarna er aansluitend nog een periode van afmonteren en afwerken zal zijn. Volg onze sociale mediakanalen voor verdere berichtgeving:
Twitter: @mshfrl
Facebook: monumentenstichtingharlingen