Uitstel montage gerestaureerde Oosterbrug

Op dinsdag 6 december 2016 was de demontage van de Oosterbrug het startsein van een uitgebreide restauratie van de brug en de brughoofden. Deze monumentale brug uit 1908 is gelegen over de Zuidoostersingel vormt de verbinding over de Zuidoostersingel tussen het Franekereind en de Franekertrekvaart.

Een belangrijk uitgangspunt bij de restauratie van de brug is het behoud van zoveel mogelijk origineel materiaal. Gaandeweg de restauratiewerkzaamheden is echter gebleken dat er extra zaken vervangen moeten worden in verband met de veiligheid, met name aan het bewegingswerk. Deze aanpassingen hebben een langere doorlooptijd tot gevolg waardoor er een uitloop van een zestal weken is ontstaan ten opzichte van de oorspronkelijke planning. Daar waar er in eerste instantie van werd uitgegaan dat de brug begin mei weer gemonteerd zou kunnen worden, zal dit volgens de nieuwe planning nu in de eerste twee weken van juni plaats gaan vinden. Er zal in samenwerking met de gemeente Harlingen en (onder)aannemers naar worden gestreefd om de mogelijke overlast tot een minimum te beperken.

Na de Franekereindsbrug (gerestaureerd in 2016) en de Oosterbrug zal tenslotte ook de Singelbrug, eveneens uit 1908, worden gerestaureerd. De werkzaamheden aan deze brug zullen starten zodra de restauratie van de Oosterbrug is afgerond.

De Monumentenstichting Harlingen is medio 2015 opgericht. Eind 2015 heeft de stichting een subsidiebeschikking van de Provincie Fryslân ontvangen voor de restauratie van deze bruggen. Naast de drie bruggen is de Monumentenstichting Harlingen ook eigenaar van de Grote Sluis aan de Rommelhaven en de Kleine Sluis aan de Rozengracht.